Monday, November 16, 2009

Laksa Pahang

Tadi ( ahad) Mama teringin nak makan laksa pahang nie...so pagi2 gi kedai bawah untuk cari ikan...beli kelapa dan bahan2 masakan sket...masakan ni simple ajer...
Alhamdulillah tekak papa boleh telan so mama masaklah....
Inilah rupanyer bila nak makan...selalunyer kami makan ngan tangan..yer...ngan tangan..memang kick..hingga menjilat jari..tapi for those yang tak pernah try..tataulah suka or tidak kan...semua terpulang pada selera memasing...tapi kalau org pantai timur sure tahu laksa kuah putih nie...




sambal lada - selalu makcho buat pakai cili kering yg ditumbuk..tapi mama blend lada kecik ngan cili merah..letak banyak2 sket...pedas..lagik laju makan huhuhu...kalu suka leh letak belacan yg dah dibakar...

Ini senarai ulam - ulaman nyer..apa yg ada kat kedai hahahha
ada taugeh, kacang panjang, timun batang..daun pudina pon boleh..



Sepatutnyer pakai laksa gandum...yang selalunyer senang dapat kat pasar..( kat kuantan mama tahulah) hihihi...kat sini tatau nak cari mana so mama pakai milidi nih...rebus mee ni cam spagetti....basuh bersih2....toskan airnyer




Inilah rupa kuah dia...warna putih huhuhu
bahan2 pon senang jer...santan, isi ikan,bawang yg diblend,asam keping dan perahan limau nipis....
oh ya jangan lupa lada hitam...letaklah garam semua...mama suka kalau kuahnyer pekat..biar bersalut ngan mee huhuhu....tu yang mama kata sehingga menjilat jari huhuhu
sapa nak test...try lah...senang ajer buatnyer...

4 comments:

Fieda said...

Nie cam laksam? ke lain..heheh

Faris Daniel said...

kuah cam laksam..mee dia lain sket...tapi kak matun punyer kuah tak manis....

RoSeHaiKaL said...

pos sket kat aku..merasa makan ni masa bile bestpren aku org temerloh yg masak...org pahang belah2 lipis xreti masak ni..mcm aku le..makan je pandai..eheheh

Faris Daniel said...

rose
ko reti makan laksa kuah putih ni eh...nanti kalu ada gathering aku buat eh...make sure ko dtg tau..tak pon meh lah umah aku ahaks...
ni faveret aku nih..bior pedas2 n ulam banyak....mak aii..berulang2 aku makan..ko makan ngan tangan ke sudu? aku suka makan ngan tangan..hingga menjilat jari